© Gerhard Swoboda |
© Barbara Mürdter |
How can we live from 135 Euro per month?
Guerrilla Performance at the opening of transmediale festival 14 - afterglow
January 29th 2014
(English version below)
How do you feel today? Wie fühlen Sie sich heute, ist die Leitfrage des transmediale festivals 2014. Eine Bestandsaufnahme, die zugleich erforschen möchte, wie wir im Zeitalter des post-digitalen “afterglows” fühlen, kommunizieren und produzieren. Mit unserer nicht-eingeladenen Guerilla Performance nehmen wir diese zentrale Frage direkt wieder auf: welche Gefühle produziert die Produktionsweise des Festivals, das als repräsentatives “Leuchtturmprojekt der Kulturstiftung des Bundes” zugleich repräsentativ ist für oftmals vorherrschende Produktionsstrukturen in der Kulturszene in Berlin: das Festival kann nur darüber realisiert werden, das viele Menschen un- oder unterbezahlt an dessen Realisierung arbeiten. Im Sommer 2013 hatte ich (Veronika Bökelmann) mich selbst bei der transmediale 14 für die ausgeschriebene Stelle als “Projektmanagerin im Bereich Performance” beworben. Als Antwortschreiben erhielt ich die Nachricht, das wegen kurzfristiger Änderungen in der Personalplanung die Stelle mit dem selben Verantwortungsspielraum nur als Praktikum ausgeschrieben werden kann: “Ich gehe aufgrund Ihrer Qualifikation davon aus, dass eine Beschäftigung zu diesen Konditionen (Praktikumsgehalt Euro 135,00 pro Monat) für Sie nicht in Frage kommt. Sollten Sie dennoch Interesse an der Stelle haben, würden wir uns sehr freuen, von Ihnen zu hören.”
Wie können wir von 135 Euro monatlich leben?, fragt unsere Performance. Wie können wir kollaborative Strukturen aufbauen in Zeiten kultureller Kürzungen? Wie groß oder klein wäre das Festival, wenn alle Mitarbeiter wenigstens das Existenzminimum bezahlt bekämen?
Wenn wir uns im Raum der Festivaleröffnung exponieren und entblössen, weisen wir auf diese existentielle Ebene hin. Die Devaluierung und Prekarisierung von Arbeit als strukturelles Phänomen der gegenwärtigen politischen Ökonomie trifft uns, ganz direkt, schmerzhaft, individuell und körperlich.
English version:
“How do you feel today?”, is the central question at the transmediale festival 14 in Berlin. How do we feel, communicate and produce in the era of the “post-digital after-glow”? With our guerrilla performance, we directly relate to this query and ask: How does the festival’s mode of production and commutation make us feel? How does it affect us?
In the summer 2013, I applied for the announced job as “project manager for performance” at transmediale 14. As a reply, I received the note that due to changes in the personnel planning, the position can only be offered as internship with a salary of 135 Euros per month. How can we live from 135 Euro per month? How can we create and maintain supportive, collaborative structures in times of increasing cuts of cultural funding? How big or small might the festival be (which is a representative festival for the current mode of production in Berlin) if all employees would get paid at least a living wage at the margin of subsistence?
During the performance, exposing our bodies contact surface to create a dialogue, we point to this very existential dimension: The increasing devaluation and precarization of work as structural phenomena of the current political economy hits us directly; it hits us painfully, bodily and affectively.
© Anchi Cheng |
Translation of the picture above:
Dear Miss Boekelmann,
thanks for your interest in working at transmediale festival 14 as project manager in the department performance. Unfortunately, due to short-noticed changes in our personnel planing, we can only offer the job as internship.
Dear Miss Boekelmann,
thanks for your interest in working at transmediale festival 14 as project manager in the department performance. Unfortunately, due to short-noticed changes in our personnel planing, we can only offer the job as internship.
Considering your qualifications I suppose that you are not interested in an employment under those conditions (135 Euro per month as intern), but if you are, we would be pleased to hear from you.
With kind regards,
XXXX
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